Zo vind je de beste deal voor entreetickets

Vroeger was het op een bepaalde manier erg simpel om entreetickets voor bezienswaardigheden, musea en attracties te kopen. Je moest meestal bij de plek die je wilde bezoeken fysieke entreekaartjes kopen of dit regelen bij excursie- en toerismekantoortjes. Dier kregen dan vervolgens van de aanbieder een vooraf vastgestelde commissie. Als toerist maakte het niet zoveel uit waar je je entreetickets kocht, wat je kocht en de prijs die je ervoor betaalde was vrijwel altijd overal gelijk.

Kortingsbonnen en kortingscodes

De opkomst van de digitalisering en het internet hebben de manier waarop we entreetickets aanschaffen, flink overhoop gegooid. Net als de manier waarop je kortingen kunt krijgen op de entreetickets. De tijd van de papieren kortingsbonnen (de zogenaamde coupons waar vooral Amerikanen dol op zijn) lijkt ver over.

Men gaat nu vooral op zoek naar online kortingen, die men hoopt te vinden in de vorm van kortingscodes en digitale kortingsbonnen. Waar bij opgemerkt moet worden dat die populariteit langzaamaan af aan het nemen is. Kortingscodes zijn vaak niet geldig en worden vooral door publishers ingezet als clickbait. De digitale variant van de kortingsbon heeft een ander probleem, want uit onderzoek van ExpressVPN blijkt dat die steeds vaker ingezet worden om mensen op te lichten. Hierdoor zie je dat men terughoudender wordt in het zoeken en toepassen van digitale kortingsbonnen.

Vergelijk prijzen

Voor de beste prijzen voor populaire bezienswaardigheden kun je het beste eerst de officiële website opzoeken. Dat kan via zoekmachines zoals Google of Bing, maar ook AI werkt hierbij steeds beter, zoals het in rap tempo populairder wordende ChatGPT. Naast de officiële sites kun je kijken bij betrouwbare ticketsites zoals GetYourGuide of Tiqets. Deze kunnen een afwijkend aanbod hebben, dat soms zelfs gunstiger geprijsd is dan op de officiële website. Ze halen dan hun winst uit de hoge omzet: veel tickets verkopen door een stukje van de commissie als korting terug te geven aan de klant.

Combikortingen en stadspassen

De zogenaamde combideals, stadspassen en andere voordeeldeals zijn dé manieren om tegenwoordig de beste deal te krijgen voor bezoeken aan topattracties en bezienswaardigheden. Door meerdere entreetickets in één pakket te combineren en dat als combideal aan te bieden, ontstaat er een budgettair aantrekkelijk product waarmee de aanbieder meer verkoopt en de koper voordeel krijgt. Dit is een win-win-situatie.

Schaarste

Doordat steeds meer toeristen hun entreetickets gemakkelijk online kunnen boeken en dat op een alsmaar vroeger moment doen, ontstaat er voor de topattracties snel schaarste. Denk aan het Colosseum in Rome, het Alhambra in Granada of de Eiffeltoren in Parijs. Ben je vrij laat met je zoektocht, dan kan het zijn dat je voor de losse entreetickets achter het net vist. Kijk in dat geval of de grotere ticketsites nog een combideal aan te bieden hebben. Zo kopen zij soms entreetickets op om die in combinatie met een product met een hogere marge te verkopen. Zo zie je vaak combinaties met de hop-on-hop-off bus voor die bestemming of met een rondleiding. In dit geval word je gedwongen om meer uit te geven, maar krijg je daar wel iets voor terug.